Program

Nastoletniość nie jest etapem szkolnym, tylko etapem życia.

W naszej kulturze nastoletniość jako etap życia nie ma być jak przeżywana. Nie ma jak. Proponujemy bowiem młodym ludziom ścieżkę odbębniania obowiązku nauki, co wiąże się z uczęszczaniem na, uwaga! 13-14 przedmiotów w ciągu tygodnia. Od 8:00 do 16:00 i tak przez 10 miesięcy w roku. Nie da się być w żywej ciekawości względem tak dużej ilości tematów jednocześnie. A już konieczność udziału w słabej grze o zdobywanie ocen, uniemożliwia to zupełnie.

Jak tu dbać o relacje i inne kawałki życia? Nie da się. Ten kierunek prowadzi dużą część osób do przytłoczenia, rezygnacji, wypalenia, zapadania; do wielkiego rozczarowania tym, co jako dorośli proponujemy młodszym od nas na ten czas życia.

Czy stać nas na żywszą, barwniejszą opowieść i praktykę?

A co, gdyby nastoletniość to był nonszalancki popis prób bycia dobrym człowiekiem? A co, jeśli chodzi o zdobywanie sprawczości w sieci współżycia, o powolne zaloty z dorosłością, których celem jest odkrywanie swojej roli w świecie? A co, jeśli chodzi o oddanie się sprawom, ćwiczenie się w żywej inteligencji i rozkminie?

Przejście z okresu dziecięcego do nastoletniego łączy się między innymi ze stopniowym przejściem z trybu bycia w tryb działania.  Gdy udaje nam się przetorować ścieżkę do działań, towarzyszyć im na niej i pomagać wytyczyć cele, to spora część naszych młodych, po roku bycia z nami, wskakuje na nią. 

Ach jaki ten czas może być soczysty!

Krajobraz programowy Liceum Sowizdrzała

Poniższa mapa nakreśla obszary, po których poruszamy się w naszej codzienności.

〰️

〰️

〰️ 〰️

Budowanie społeczności

A co gdybyś uczył się na co dzień być częścią różnorodnej grupy, w której przenikają się a nie polaryzują, światy młodszych i starszych? Ćwiczył się powoli w szukaniu i wyrażaniu  swojego głosu? Został przyjęty ze swoimi zajawkami, pasjami i przez to wzmocniony?

  • W LS jesteśmy nie tylko specjalistami od przedmiotów. Mamy kompetencje żeby wspierać Was w komunikacji i budowaniu relacji. Nie zamiatamy spraw pod dywan (co jak wiemy jest bolączką przepełnionych szkół), uczymy się rozwiązywać konflikty i jesteśmy obecni w trudniejszych momentach.

    Przykład: Na wiecach rozmawiamy o sprawach ważnych dla naszej społeczności. Wspólnie decydujemy jak dbać o nasze miejsce i dzielimy się przy tym różnymi rolami. Ktoś dba o kwiaty, ktoś o zrzutkę na gotowanie, ktoś inny o nagranie filmiku na dni otwarte. Wychodzą przy tym różne konflikty, które uczymy się rozwiązywać.

〰️

〰️

〰️ 〰️

Ogień ciekawości

A co gdyby w szkole nie było premiowane tylko to co wiesz, ale też same poszukiwania, dociekliwość i umiejętność wnoszenia szczerych pytań? A co gdybyśmy zadawali pytania o naszych dziadków i prababki i to byłby punkt wyjścia do poważnej nauki historii? A co gdybyśmy czytali aktualne teksty o sytuacji polityczno-społecznej? pisali eseje? spotykali się z ludźmi, którzy odważnie badają świat?


  • Krytyczne i twórcze myślenie, zadawanie pytań, planowanie uczenia się, rozbudzony gen ciekawości, żywa wrażliwość, to dziś kluczowe umiejętności, które dają szansę na przemieszczanie się po coraz bardziej zautomatyzowanym i złożonym świecie sztucznej inteligencji. 

    Przykład: Bazowa opowieść, którą proponujemy naszym Młodym tak bardzo różni się od tej dominującej, że już to pobudza nas do ciągłych pytań.  W tym semestrze, rozwojowi tych umiejętności dedykowaliśmy szczególnie zajęcia z krytycznego czytania oraz żywej lokalności i współczesności.

〰️

〰️

〰️ 〰️

Zaangażowane projekty

A co gdyby wyjazd na festiwal filmowy w ramach szkolnej wycieczki mógł zostać zorganizowany przez uczniów? A co gdyby pasja grupy kolegów do muzyki, przerodziła się w warsztaty muzyczne i drogę do stworzenia pierwszej piosenki?

  • Praca projektowa to sposobność do zaangażowania się w działania, które prawdziwie fascynują naszych uczniów. Spędzamy odpowiednio dużo czasu na wsłuchaniu się we wszystkie marzenia, pomysły i zajawki. Potem nadchodzi etap realizacji. Jak zmierzyć się z bezwzględnością realiów? Co zrobić, kiedy założenia nie do końca spotykają się z faktami? Jak nie odpuścić, gdy praca okazuje się trudniejsza niż zakładaliśmy? Młodzi adepci sprawczości obcują z prozą życia, próbując urzeczywistnić swoje cele. 

    Przykład: W trakcie niektórych semestrów mamy bloki dedykowane realizacji projektów. Innym razem projekty uruchamiamy w ramach różnych zajęć. Staramy się mieć kontakt z sąsiadami (w ramach tzw. pomocy sąsiedzkiej), wychodzić poza krąg szkolny do miasta i powoli nabierać śmiałości w działaniu.

〰️

〰️

〰️ 〰️

Odręczne tworzenie piękna

A co gdyby ćwiczyć się w upiększaniu stołu przed wspólnym świętowaniem? uczyć się używać słów tak, aby móc pięknie złożyć komuś życzenia? stworzyć coś z gliny dla osoby, z którą się żegnamy? pomalować ściany i zawiesić na niej maski, które robiliśmy przez cały tydzień? odnowić w ramach projektu stare meble? uszyć poszewkę? naprawić stary fotel? przywiercić haki do ściany?

  • Poszukiwanie swojej twórczości, czy to bardziej rzemieślniczej czy artystycznej ma dziś szczególne znaczenie dla naszego rozwoju. Daje szansę na ćwiczenie swojej sprawczości.

    Gdy coraz więcej czasu przebywamy w świecie cyfrowym i coraz więcej pracujemy w internecie trzeba rozbudzić tęsknotę za tworzeniem czegoś… własnoręcznie. Zapytajcie rodziców o zajęcia ZPT (zajęcia praktyczno - techniczne) :) Gdy stajemy się głównie odbiorcami treści i konsumentami, potrzebujemy balansować to ćwiczeniem się w byciu małymi twórcami.

    Przykład: W tym semestrze w trakcie zajęć ze stolarki artystycznej pracujemy w drewnie i majsterkujemy. Mamy też slot projektowania graficznego i tworzenia zinów.

〰️

〰️

〰️ 〰️

Szkolność

W każdym tygodniu mamy regularne zajęcia z matematyki, polskiego i angielskiego. Dodatkowo w piątki realizujemy kurs maturalny z polskiego. A z czasem dołożymy kurs z matematyki. Przedmioty te stanowią maturalną bazę i to im dajemy szczególną uwagę, poświęcając na nie ok. 35-40% czasu szkolnego.

  • Nie uczymy się 14 przedmiotów jednocześnie jak to ma miejsce w szkołach. To niemożliwe aby być w ciekawości do takiej ilości treści. Wybieramy przedmioty, którym dajemy szczególną uwagę w danym okresie. W semestrze wiosennym koncentrujemy się na historii współczesnej, wosie i chemii. 

    Mamy dostęp do platformy e-learningowej gdzie każdy znajdzie opracowane zagadnienia z wszystkich przedmiotów, zgodne z obowiązującą podstawą programową. Pomagamy korzystać z platformy i wspieramy samodzielne uczenie się.

Chcesz poznać nas lepiej?

Zapraszamy na dni otwarte

2 lipca 2025, 17:00–20:00

Zapraszamy do siedziby Szkoły przy ul. PCK 6/11 w Katowicach.
Spotkania prowadzone są zarówno dla młodych, jak i dla rodziców.

Wypełnij formularz by się zapisać